Beredskabsplan for Struer Kommune

Action card til løsning af AKUT- Påvirket/aggressiv borger ved gruppe/individuelle forløb

Indsatsplan – AKUT- påvirket/aggressiv borger.

 

Opgave

 

Beskriv opgaven der skal løses

 

Hvilken indsatsplan understøttes af dette action card?

 

 

Når en medarbejder konstarerer : Adfærd, der opleves voldelig eller truende – og som potentielt kan udløse eller akut udløser fysisk eller psykisk (verbal) vold.

 

 

Besredskabsplan for Velfærdshuset. Revideret Sep. 2023

 

 

Hvem

 

Hvem udfører opgaven

 

 

  • Den ansatte, som har et forløb med en borger eller afholder et gruppeforløb.

 

Hvornår

 

Hvornår skal opgaven udføres

 

 

 

  • Straks når medrbejderen konstaterer borger adfærd, som indebærer krænkelse eller risiko for en anden persons sikkerhed. 

 

 

 

Handling

 

Beskriv konkret hvad der skal gøres

 

Beskriv hvordan opgaven udføres

 

Beskriv hvordan det rapporteres tilbage, at handlingen er udført

 

 

  • Alarm Velfærdshuset
  •  

    I alle mødelokaler ligger/hænger KNOP alarmer.

    Når du har samtale med en borger, skal alarmen altid være inden for rækkevidde.

    Når alarmen aktiveres, går den til en Floorwalker og Frontmedarbejdere i bygning 9/A

    Floorwalkeren vil agere ud fra alarmkald.:

    Grøn: Observer- tryk grøn hvis du har brug for at en Floorwalker holder øje med dit møde, og hvordan det udvikler sig.

    Gul: Interager-tryk gul hvis du har brug for at en Floorwalker kigger ind til dit møde og tjekker op på om alt er ok.

    Rød: Alarmer- Tryk rød hvis du har brug for at en Floorwalker. -112 er akut og politiet/ambulance/brandvæsen skal rykke ud.

    Blå: Utilpashed-Tryk blå hvis du eller en borger får et ildebefindend

  • I bygning 6 uden for kommunens åbningstid. Skal ALTID  på forhånd være aftalt med nærmeste leder, at der afviklet forløb udenfor kommunes åbningstid.
  • Sørg som altid for at sidde nærmest døren/flugtmulighed.
  • Aktiver din alarm hvis der opstår en farlig situation så alarmcentralen følger med. I snakken med alarmcentralen har de alarmeret politiet hvis de kan høre det er alvorligt.
  • send alle gruppedeltagerne udenfor eller bed dem gå i et af de andre rum, alternativt hvis borgeren er meget aggressiv få alle ind på et toilet eller af bagdøren til depotet, lås døren.

 

  • KNOP alarm.

Alarmen aktiveres ved akut faretruende adfærd hos borgeren eller hvis borgeren falder om med et ildebefindende /hjertestop. Alarmopkaldet går til Knops alarmcentral som lytter med og I kan tale sammen og alarmcentralen alarmere politi eller ambulance ved behov.

 

 

 

 

Bemanding

 

Hvilket personale udfører opgaven

 

Beskrivelse

 

 

  • Den ansatte, som har et gruppe/individuelt borger forløb eller samtale i Velfærdshuset.
  • Floorwalkeren i Velfærdshuset. -Indenfor normal arbejdstid i Velfærdshuset mandag-onsdag kl. 10.45- 15.00. Torsdag kl. 10.45 - 17.
  • Udenfor normal arbejdstid (angiv tidsrum) går alarmen til KNOPs alarmcentral.

 

Udstyr

 

Beskriv evt. særligt udstyr der skal bruges til at løse opgaven

 

Hvor findes udstyret

 

  • I alle mødelokaler ligger/hænger alarmer.
  • Når du har samtale med en borger, skal alarmen altid ligge inden for rækkevidde.
  • Split alarm, hvis du vurderer der er en særlig riciko
  • en fysisk KNOP alarm er i alle mødelokaler.
  • KNOP alarm på mobiltelefon

 

Kontaktoplysninger

 

Liste over særlige kontaktpersoner i forbindelse med den konkrete opgaves udførelse

 

  • Nærmeste leder
  • Centerchef for beredskabet
  • Alarmcentral 1-1-2
  • Politi 1-1-4
  • Pårørende.

 

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

 

Hvis du har oplevet/været udsat for voldsom fysisk eller psykisk hændelse er det vigtigt, at du så hurtigt som muligt kontakter din teamleder, chef eller en kollega – DET ER VIGTIGT- Stå ikke alene med problemerne og vent IKKE til dagen efter med at søge kontakt/ hjælp.

Hvis en borger har overværet en hændelse, så husk at følge op på borenrens reaktioner i umiddelbar forlængelse af hændelsen. - Opgaven løses af floorwalkeren  og/eller borgerens kontaktperson/ sagsbehandler.

 

 

Oprettelse/revision

 

 

 

Revideret Dec. 2023.

 

 

 

KONTAKT INFORMATION
Nordvestjyllands Brandvæsen I/S
Fælledvej 17
7600 Struer
post@nvjbrand.dk
4053 0030