Center for Børn og Familie: Indsatsplan for vold og trusler om vold mod ansatte |
|||||||||||||||||||
Situation Hvad er krisesituationen? Hvad er faren? Hvem er de udsatte, som indsatsen retter sig imod?
|
Vold eller trusler om vold accepteres ikke. Indsatsplanen beskriver hvordan vi forebygger vold i Børn og Familie samt hvordan vi yder bedst hjælp til kollegaen, der har været udsat for vold, trusler eller situationer, der har haft psykisk påvirkning. Ved vold forstås: Adfærd der indebærer en krænkelse eller risiko for en anden persons sikkerhed. Det kan være skub, kast med genstande, bid, niv, krads, spyt, slag, spark mv. Anden udadreagerende adfærd i form af hærværk og smadring af ting, vinduer mv i ens umiddelbare nærhed. Ved trusler om vold forstås: Verbale trusler, herunder trusler på livet, trusler om fysisk hærværk, eller trusler der vedrører ens familie, venner, andre nærtstående personer eller ejendele. Truende adfærd med knytnæve eller genstande, der kan gøre skade, afspærring af flugtveje, bevægelse af finger over halsen mv., eller tegninger, SMS, mail mv med truende indhold. Vold og trusler om vold forekommer typisk på arbejdspladsen, men kan også ske i ansattes fritid og på hjemadressen, som følge af deres ansættelse i Børn og Familie. |
||||||||||||||||||
Alarmering
Hvem alarmerer videre?
Hvem skal alarmeres? (Hvad er kommandovejen?)
|
Alarmér floorwalker/alarmløber via alarmknappen i mødelokalet. Se i øvrigt under KomIn/Beredskabsplaner/Velfærdshuset/Vold og trusler. Alarmering kan også komme fra direkte involverede eller vidner fx ved anråb, telefonopkald mv. Ring 1-1-2 hvis situationen vurderes at være sådan, at man ikke kan håndtere den selv eller med hjælp fra tilstedeværende kollegaer. Afdelingsleder kontaktes. |
||||||||||||||||||
Opgaver
Hvilke opgaver skal løses? Hvad er i fokus?
|
Den primære opgave er så vidt muligt at forhindre at nogen kommer fysisk eller psykisk til skade. Kommer nogen til skade, er opgaven at sikre den bedst mulige opfølgning for at forebygge varigt traume. |
||||||||||||||||||
Handling Beskriv handlingerne for den praktiske udførelse Hvilke andre aktører (afdelinger, myndigheder mm.) skal indsatsen koordineres med?
|
Ved viden om potentiel udadreagerende borger:
Særligt ved hjemmebesøg og Familiehuset:
Ved optræk til vold eller trussel:
Ved trussels- og/voldssituation
Hjælp til volds- eller trusselsramt kollega:
Umiddelbart efter en hændelse – i tillæg til ovenstående:
Nordisk Krisekorps V. Christian Normann Lorentsen Vestergade 16, 2. sal 7500 Holstebro TLF: 6011 1144
|
||||||||||||||||||
Ledelse og organisation Hvem har ansvaret for at lede indsatsen i forbindelse med den konkrete hændelse? Hvordan er indsatsen organiseret?
|
Tilstedeværende medarbejdere på stedet sørger for den første akutte indsats indtil nærmeste leder eller centerchef er til stede. Nærmeste leder eller anden afdelingsleder/centerchef koordinerer den efterfølgende håndtering af situationen. Nærmeste leder sørger for opfølgning efterfølgende. |
||||||||||||||||||
Bemanding og udstyr Hvilket personale og udstyr indgår i indsatsen? |
Førstehjælpskasse findes ved Floorwalker i Front Office og i køkkenet i Bygning 1. |
||||||||||||||||||
Kommunikation Internt Hvem skal informeres, og hvem gør det?
Eksternt Hvem skal informeres, og hvem gør det?
|
Centerchef/eller tilstedeværende afdelingsleder informerer (om nødvendigt) direktøren snarest muligt samme dag. Orientér pårørende – se beredskabskonvolut. Beredskabskonvolutten finder du i SBSYS i sagen: "BOF - beredskabskonvolutter 2023" Sagsnummer: 87.00.00-G01-3-23 - du kopierer sagsnummeret og indsætte det under sagsnummer i SBSYS og tryk søg, hvorefter sagen kommer frem. Samarbejdspartnere og borgere informeres så hurtigt som muligt om evt. aflyste aftaler. Enten direkte af medarbejder/leder eller via hjemmesiden på struer.dk Eventuel pressehenvendelse håndteres på ledelsesniveau i samarbejde med Kommunens kommunikationsteam. |
||||||||||||||||||
Kontaktoplysninger Hvem er de centrale personer, der skal kontaktes? Hvordan kontaktes de?
|
|
||||||||||||||||||
Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter
|
Oplever en medarbejder at blive truet eller anden krænkende adfærd, både direkte eller fremsat digitalt eks. sms eller e-mail uden for arbejdstid, bør nærmeste leder kontaktes med henblik på vejledning/rådgivning i at risikovurdere og håndtere den specifikke situation. |
||||||||||||||||||
Oprettelse/revision |
Denne indsatsplan er revideret af Familierådgivningens TRIO-gruppe februar 2022 Indsatsplanen er godkendt i Arbejdsmiljøgruppen d. 24.03.22 |