Beredskabsplan for Struer Kommune

Læk af oplysninger

Situation

Ved personfølsomme oplysninger forstås:
En personoplysning er enhver form for information, der kan henføres til en bestemt person, også selv om personen kun kan identificeres, hvis oplysningen kombineres med andre oplysninger.

  • Følsomme oplysninger:
  • Race og etninisk oprindelse
  • Politisk overbevisning
  • Religiøs eller filosofisk overbevisning
  • Fagforeningsmæssige tilhørs forhold
  • Genetiske data
  • Biometriske data med henblik på entydig indentifikation
  • Helbredsooplysninger
  • Seksuelle forhold eller sektuel orientering

Hvad er krisesituationen? 
Læk af personfølsomme oplysninger 

Hvad er faren?

  • Læk og oplysninger, der bliver misbrugt
  • At brud på persondatasikkerheden kan påføre fysiske personer fysisk, materiel eller immmateriel skade
  • Det kan påføre berørte person økonomiske og sociale konsekvenser 
  • Det kan påføre kommunen stor økonomisk skade

Hvem er de udsatte, som indsatsen retter sig imod?
Borgere eller samarbejdspartnere i Jobcentret og  Borgerservice

Alarmering

Hvor kan alarmer komme fra?

  • Personale i Jobcentret eller Borgerservice, eksterne samarbejdspartnere og borgere

Hvem skal alarmeres?

  • Medarbejderen kontakter teamleder
  • Via teamleder informeres centerchefen
  • Centerchefen infomerer videre til DPOén pr. mail DPO@struer.dk eller telefon 20 67 42 85 

Hvordan alarmeres de?
Ring øjeblikkelig til nærmeste teamleder eller centerchefen

Opgaver 

  • Stop lækket
  • Dan oveblik
  • Indsaml oplysninger og udfyld skema, ”guide til hændelsesinformation”

Handling

Straks 

  • Dan overblik over antal borgere og ca. beløb - evt. via indberetningslister 
  • Idet det er IT-nedbrud vil det være vanskeligt, at danne overblik over, hvor mange borgere, det drejer sig om og hvilke beløb, det handler om
  • Orienter Økonomiafdelingen
  • Afvent at den enkelte borger henvender sig på Jobcentret for evt. a conto udbetaling
  • Udfyld udgiftsbilag til borgeren
  • Afleverer udgiftsbilag til medarbejder fra økonomiafdelingen der opholder sig ad hoc i Jobcentret for at udbetale penge til borgerne

Ledelse og organisation  

  • Teamleder, medarbejder og centerchefen
  • Centerchefen infomerer videre til DPOén pr. mail DPO@struer.dk eller telefon 20 67 42 85 

Bemanding og udstyr

Teamleder og medarbejderen udfylder ”guide til hændelsesinformation”.

Kommunikation

  • Medarbejderen kontakter teamleder
  • Via teamleder informeres centerchefen
  • Centerchefen infomerer videre til DPOén pr. mail DPO@struer.dk eller telefon 20 67 42 85 
  • Borgere eller samarbejdspartner
  • Underretning til datatilsynet foregår via DPOén senere i forløbet

Kontaktoplysninger

  • Borgeren der har fået lækket oplysningerne
  • DPOén
  • Borgeren via telefon
  • DPOén pr. mail DPO@struer.dk eller telefon 20 67 42 85 

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Inger Bendtsen og Berit Døj
Godkendt af Anette Jul Mortensen den 10.12.2018

KONTAKT INFORMATION
Nordvestjyllands Brandvæsen I/S
Fælledvej 17
7600 Struer
post@nvjbrand.dk
4053 0030