Delplan for Center for Børn Unge
Centrets kritiske leverancer Beskriv de kritiske leverancer centret har ansvaret for at løse – også i krisesituationer (Tag udgangspunkt i den risiko- og sårbarheds-vurdering chefgrupperne gennemførte før sommerferien) |
Kritiske leverancer:
|
||||||||||||
Centrets interne krisestyringsorganisation Beskriv organiseringen af centrets interne krisestyring Beskriv praktiske forhold, herunder mødested, mødeledelse, logføring (dokumentering af trufne beslutninger og iværksatte handlinger) OBS: Se detaljeret opgavebeskrivelse af de forskellige roller i ’Plan for Fortsat Drift’.
|
Kriseleder: Centerchefen er overordnet ansvarlig for at lede den interne krisestyring og i samråd med ledelsen vurdere eventuel inddragelse af direktøren. Afdelingsledere, der har ansvaret for den daglige drift, har også ansvaret i en ekstraordinær situation. Afdelingsledere skaffer overblik over krisens omfang og koordinerer med kriselederen (centerchefen). Center for Børn og Unge krisestyringsorganisation Krisestyringen er organiseret i to niveauer:
Samles i forbindelse med særligt skærpede, omfattende og komplekse krisesituationer. Kriselederen beslutter, hvornår øverste niveau af krisestaben aktiveres. Kriseleder Centerchef/direktør Jeannette Grummesgaard Enevoldsen, centerchef: 20646485 Lotte Juncker, direktør: 21191368 Situationsansvarlig Afdelingslederen og udvalgte medarbejdere fra den berørte afdeling. Er flere afdelinger involveret udpeger kriselederen den situationsansvarlige Personansvarlig Kriselederen/Centerchefen udpeger – afhængigt af situationen – den personansvarlige, der varetager opgaver i forhold til ansatte og/eller borgere, der er berørt af situationen. System – og procesansvarlig Udpeges ad-hoc. og har under krisen kontakt til aktuelle kommunale støttefunktioner eks. IT-afdeling, Teknik, Drift og Anlæg og øvrige. Kommunikationsansvarlig Centerchef afklarer tidligt i kriseforløbet hvem, der skal håndtere krisekommunikationen, herunder afgør hvem, der evt. udtaler sig til pressen. Henvendelser fra og udtalelser til pressen koordineres med kommunens kommunikationsteam.
Den interne krisestab sammensættes i forbindelse med interne krisesituationer, hvor krisen kan have betydning på tværs af afdelinger og/eller i forhold til samarbejdspartnere. Den lokale krisestab sammensættes, hvor krisen vurderes at kunne håndteres lokalt – ex. Familiehuset eller Velfærdshuset. Kriselederen Kriselederen afhænger af hvor krisesituationen udspiller sig. Ved lokale krisesituationer er kriselederen den driftsansvarlige leder: Ved interne krisesituationer, hvor flere afdelinger er involveret, udpeger centerchefen kriselederen.
Situationsansvarlig Udpeges af kriselederen afhængigt krisens karakter og omfanget. Personansvarlig Afdelingslederen Kommunikationsansvarlig Ved eventuelle henvendelser fra pressen afklares det med centerchefen, hvem der udtalelser sig. Ved henvendelse fra og udtalelser til pressen koordineres med kommunens kommunikationsteam. |
||||||||||||
Mødested |
Mødested i forbindelse med indkaldelse af den øverste krisestab: Centerchef for Børn og Unges kontor Udviklingsrum, lok. 10. Velfærdshuset 1. sal. |
||||||||||||
Indkaldelse |
Kontakt vil i første omgang typisk være telefonopkald, sms og/eller mails. |
||||||||||||
Centrets understøttelse af kommunens øverste krisestab Beskriv, hvordan centret sikrer deltagelse i kommunens krisestab ved større hændelser, der involverer flere centre. Angive hvem der kan deltage på afdelingens vegne i den øverste krisestab – eventuelt samtidigt med at pågældende udfører funktioner i afdelingens egen krisestab. |
Understøttelse af øverste krisestab:
|
||||||||||||
Alarmering
Hvor kan alarmer komme fra?
Hvem alarmerer videre?
Hvem skal alarmeres? (Hvad er kommandovejen?)
Hvordan alarmeres de? |
Afhængigt af krisesituationen kan alarmeringen komme fra:
Uden for almindelig arbejdstid kan politiet aktivere den sociale bagvagtsfunktion i uopsættelige tilfælde. Den videre alarmering afhænger af krisesituationen og kunne omfatte (eksempler - ikke udtømmende):
Internt (eksempler - ikke udtømmende):
Eksternt:
|
||||||||||||
Kontakt |
Kontakt Al kontakt sker i første omgang via telefon, så det sikres, at alle parter får besked med det samme. Herefter anvendes både telefon, sms og mails efter behov. |
||||||||||||
Oprettelse/revision
|
Denne delplan er revideret af Familierådgivningens TRIO-gruppe februar 2022. Godkendt i Arbejdsmiljøgruppen d. 24.03.22 |