Situation
- Medarbejdere udsættes for vold eller trusler fra kollega eller borger.
- Vold og trusler kan omfatte såvel fysisk som psykisk påvirkning.
- Vold og trusler om vold forekommer typisk på arbejdspladsen, men kan også ske i ansattes fritid og på hjemadressen
Alarmering
- Alarmen kan komme fra direkte involverede eller vidner
- Alarmering kan ske via anråb telefonopkald eller tryk på alarmenhed.
- Ring 1-1-2 hvis situationen vurderes at være af en sådan karakter, at man ikke sikkert kan håndtere den selv.
- Leder alarmeres. Centerchef orienteres, hvis der er tale om vold/trusler af alvorlig eller omfattende karakter.
Opgaver
- Ved alarm på telefonen- løb straks til angivet lokation for hændelsen
- Forhindrer at nogen kommer fysisk eller psykisk til skade
- Stands volden og søg hjælp til forurettede.
- Sørg for den bedst mulige opfølgning for at forebygge varigt traume.
- Skab ro og tryghed for de involverede parter samt de øvrige beboere
Handling
Optræk til volds- eller trussels episode
- Pas på dig selv – træk dig
- Alarmér.
- Giv borgeren mulighed for at trække sig fra situationen.
- Træk dig og gå bag en låst dør om nødvendigt.
- Forsvar dig selv i livstruende situationer
Kollegial psykisk førstehjælp:
Tag vare på den voldsramte. Det kan f.eks. ske ved:
- Åben den voldsramte kollegas kuvert "ambulancetjeneste" og forhold dig til, hvordan din kollega har noteret, at du bedst kan støtte vedkommende.
- Hold den voldsramte under opsyn
- Skab ro og tryghed
- Lyt til den voldsramte – lad vedkommende fortælle, hvad der er sket
- Anerkend den voldsramtes oplevelse af situationens alvor/voldsomhed
- Anerkend og respekter den voldsramtes handlinger i situationen
- Hjælp med at kontakte familie og pårørende - Telefon nr. står i brevet "Ambulancetjeneste"
- Følg den voldsramte hjem eller eventuelt på skadestue
- Sørg for at den voldsramte ikke er alene det første døgn.
Ledelse og organisation
- Tilstedeværende medarbejdere håndterer den konkrete volds- eller trusselsepisode, indtil leder eller centerchef er til stede.
- Lederen har ansvar for kommunikation og opfølgning.
Bemanding og udstyr
- Alarmbrik skal altid hæftes på tøjet ved ankomst på arbejde.
- Alarmmobiltelefon skal være på den enkelte medarbejder hele tiden.
- Skærm i personalerum angiver borgeres farlighedskriterie – tag nødvendige forholdsregler ved RØD.
Kommunikation
- Leder informerer centerchef snarest muligt samme dag.
- Information sker til pårørende, hvis det er relevant.
Kontaktoplysninger
- Alarmcentralen 1 1 2
- Centerchef Lene Hornstrup 96848330/24205097
- Leder Jeannette Berit Jensen 23445749
- Stedfortræder Vibeke Jørgensen 96848854 / 24287765
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Jon Baggesen og Anna-Marie K. D. Andersen
Godkendt af Lene Hornstrup den 18. december 2018. Opdateret April. 2023