Vold og Trusler - Midtbyens botilbud

Situation

  • Medarbejdere udsættes for vold eller trusler fra kollega eller borger.
  • Vold og trusler kan omfatte såvel fysisk som psykisk påvirkning.
  • Vold og trusler om vold forekommer typisk på arbejdspladsen, men kan også ske i ansattes fritid og på hjemadressen

Alarmering

  • Alarmen kan komme fra direkte involverede eller vidner
  • Alarmering kan ske via anråb telefonopkald eller tryk på alarmenhed hvis en sådan findes på tilbuddet.
  • Ring 1-1-2 hvis situationen vurderes at være af en sådan karakter, at man ikke sikkert kan håndtere den selv.
  • Centerleder alarmeres. Centerchef orienteres, hvis der er tale om vold/trusler af alvorlig eller omfattende karakter.

Opgaver

  • At standse volden og søge hjælp til forurettede.
  • Den primære opgave er så vidt muligt at forhindre at nogen kommer fysisk eller psykisk til skade.
  • Kommer nogen til skade er opgaven at sikre den bedst mulige opfølgning for at forebygge varigt traume.
  • Sørge for at skabe ro og tryghed for de involverede parter samt de øvrige beboere

Handling

Optræk til volds- eller trussels episode

  • Pas på dig selv – træk dig
  • Alarmér.
  • Giv borgeren mulighed for at trække sig fra situationen.
  • Træk dig og gå bag en låst dør om nødvendigt.
  • Forsvar dig selv i livstruende situationer

Kollegial psykisk førstehjælp:

Tag vare på den voldsramte. Det kan f.eks. ske ved:

  • Hold den voldsramte under opsyn
  • Skab ro og tryghed
  • Lyt til den voldsramte – lad vedkommende fortælle, hvad der er sket
  • Anerkend den voldsramtes oplevelse af situationens alvor/voldsomhed
  • Anerkend og respekter den voldsramtes handlinger i situationen
  • Hjælp med at kontakte familie og pårørende
  • Følg den voldsramte hjem eller eventuelt på skadestue
  • Sørg for at den voldsramte ikke er alene det første døgn.
  • Kontaktinfo på medarbejders pårørende er i aflåst skab på kontoret

Ledelse og organisation

  • Tilstedeværende medarbejdere håndterer den konkrete volds- eller trusselsepisode indtil
  • Leder er til stede.
  • Leder Bo Bakbo-Carlsen har ansvaret for kommunikation og opfølgning.

Kommunikation

  • Leder orienterer centerchef snarest muligt samme dag.
  • Information sker til pårørende, hvis det er relevant

Kontaktoplysninger

  • Alarmcentralen 1 1 2
  • Centerchef Lene Hornstrup 96848330/24205097
  • Centerleder Bo Bakbo-Carlsen, Midtbyens Botilbud 51251391

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Jon Baggesen og Anna-Marie K. D. Andersen
Godkendt af Lene Hornstrup den 18. december 2018. Opdateret oktober 2024.