Pandemi- Midtbyens Botilbud

Situation

  • Udbrud af en pandemisk højvirulent og smitsom sygdom
  • Udbruddet af pandemisk højvirulent og smitsom sygdom udgør en trusser for borgere i Midtbyens Botilbud med varig og let til moderet nedsat fysisk og psykisk funktionsevne med behov for daglig pædagogiske støtte, da mange kan blive smittet og sygemeldt.
  • Flere borgere kan være i fare for alvorlig sygdom ved smitte med højvirulent smitsom sygdom, som følge af alder, kroniske sygdomme og nedsat immunforsvar.
  • Borgerne tilknyttet Midtbyens botilbud-disse har brug for særlige støtte i krisesituation
  • Medarbejdere kan smittes på arbejdspladsen

Alarmering

  • Sundhedsstyrelsen er den centrale myndighed ved smitsom sygdom
  • Handicap, Social og Psykiatrichefen som krisestabens leder indkalder krisestaben. Der henvises til den generelle alarmeringsprocedure. Krisestaben aktiverer de berørte driftsområders sundhedsberedskab.
  • Personalet bliver informeret om situationen og er skåret ned til nødberedskab, således, at der sikres mindst mulig ind- og udgang af mulige smittebærere.

Opgaver

  • Personalets pædagogiske opgave er at informere Midtbyens borgere om udbruddet af smitsom sygdom. Personalet skal gøre indsats for at berolige borgerne, som ikke er i stand til forstå den information, som de bliver eksponeret for i medierne og tale borgernes bekymring ned så vidt som muligt.
  • Fokus er på at afbryde smitteveje og sørge for at kritiske funktioner kan opretholdes trods sygemeldinger blandt personalet
  • Der er en særlig opgave at sikre sig, at borgere i deres eget hjem trives både psykisk og fysisk under de givne restriktioner

Handling

  • Skærpet opmærksomhed på afbrydelse af smitteveje formidles i hele organisationen, herunder håndhygiejne, uniformshygiejne, rengøring og bortskaffelse af affald.
  • Smittede medarbejdere skal følge Sundhedsmyndighederne retningslinjer i forhold til fx karantæne og opsporing af smittekæde. Der skal være særlig opmærksomhed på smitte mellem medarbejdere og borgere
  • Vurdering af omfang af raske smittebærere (Sundhedsmyndigheder)
  • Alt personale skal følge de hygiejniske forholdsregler for smitsom sygdom
  • Det er derfor vigtigt, at medarbejderne i Midtbyens botilbud holder ekstra øje med symptomer og ringer til borgerens egen læge, lægevagten eller akuttelefonen ved nyopstået hoste, feber, smerter og vejrtrækningsbesvær, og isolerer borgeren så vidt muligt, så smittespredning undgås. Lægen beslutter, om borgeren skal testes for sygdommen.

Det er vigtigt at du som medarbejder:

1.viser hensyn – passer på hygiejnen

  • Følg myndighedernes anvisninger og støt borgeren i at gøre det samme:
  • Vask hænder ofte eller brug håndsprit
  • Host eller nys i dit ærme
  • Begræns den fysiske kontakt, der ligger ud over støttebehovet og forklar borgeren, hvorfor du gør det
  • Vær opmærksom på rengøring og udluftning hos den enkelte borger og i fællesarealer
  • Hjælp borgeren med at undgå forsamlinger og offentlig transport.

2.skaber tryghed

3.viser omtanke og skabe afstand

4.er konkret og er tolk

  • Anbefalinger kan læses på Socialstyrelsen https://socialstyrelsen.dk/tvaergaende-omrader/information-om-coronavirus/borgere-i-botilbud
  • Der skal løbende opretholdes kontakt med borgerne og laves en plan for hyppigheden af kontakten, der vil sikre borgernes mentale og fysiske tilstand.
  • Der skal etableres en plan for fordeling af borgere til den enkelte medarbejder og aftales yderlige ved aflysning ved sygdom.
  • Der sker hele tiden en udvikling i den centrale udmelding, og i sygdomsudviklingen lokalt, hvilket gør det nødvendigt at tilpasse på Midtbyens Døgntilbud.

Ledelse og organisation

  • Krisestaben har den øverste ledelse, hvorefter kommunens normale ledelsesstruktur så vidt muligt fortsat er gældende
  • Der informeres løbende til krisestaben fra de forskellige driftsområder
  • De kommunale og nationale infektionshygiejniske retningslinjer følges
  • Tilstedeværende medarbejdere følger hygiejniske forholdsregler for smitsom sygdom
  • Midtbyens botilbud centerleder har ansvar for kommunikation og opfølgning.

Bemanding og udstyr

  • Ledelsen må forvente højt sygefravær hos personalet. Ledelsen vurderer i det enkelte driftsområde, om der er behov for at indkalde ekstra personale fra andre chef- og direktørområder.
  • Hvis der er særligt beskyttelsesudstyr, som skal benyttes, vil Sundhedsstyrelsen udmelde dette.
  • Mobiltelefoner/Video møder anvendes ved at informere pågældende leder om smitten.
  • Arbejdsmobiltelefon skal være på den enkelte medarbejder hele tiden.

Kommunikation

  • Medarbejderen er forpligtet til at oplyse arbejdsgiver, hvis man er syg med højvirulent sygdom eller hvis der er mistanke om det.
  • Arbejdsgiver kan også bede om dokumentation for, at en medarbejder tilhører en særlig risikogruppe, der skal tages særlig hensyn til under højvirulent sygdom
  • Midtbyens botilbud leder informerer centerchef snarest muligt om medarbejdere og borgere, der er blevet smittet med sygdommen
  • Information sker til pårørende hvis det er relevant
  • Centerleder informerer centerchef snarest muligt samme dag.

Kontaktoplysninger

  • Alarmcentralen 112
  • Centerchef Lene Hornstrup 96848330/24205097
  • Leder Bo Bakbo-Carlsen, Midtbyens Botilbud 51251391

Evt. andre vigtige opmærksomhedspunkter

  • Rådgivning om smitteforebyggelse kan indhentes hos Sundhedsstyrelsen www.ssi.dk
  • Anvendelse af værnemidler såsom mundbind, handsker eller dragt skal ske efter de gældende retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen.
  • Der skal være en særlig opmærksomhed på anvendelsen af test for sygdom til borgere og medarbejdere inden for det sociale område.

Oprettelse/revision

03. juni 2020. Opdateret oktober, 2024.