Nordstjernen - Problemer med el-, vand-, og varmeforsyning

Situation

  • Ikke varslet svigt på el, vand og/eller varme på dele eller hele Nordstjernen. 

Alarmering

Hvor kan alarmer komme fra?

  • Alarmen kan komme fra ansatte, børn eller andre.   

Opgaver 

  • Find ud af om det er helt lokalt i rummet, hele Nordstjernen eller et større område. 

Handling

Svigt i strømforsyning 

I et større område
Hvis der mangler lys på gaden og ved naboerne så afvent og se tiden an en ½ time. Hvis der herefter stadig ikke er kommet lys så ring til el-vagten eller Struer Forsyning. 

Træffes el-vagten ikke efter flere forsøg, eller får du at vide, at det er et langvarigt strømsvigt så ring til forstanderen (se telefonnummer på fanen ved brandskabet i Administrationen) for at aftale yderligere foranstaltninger.

På Nordstjernen
Hvis det er hele Nordstjernen der mangler lys, så tjek om relæet ved Teknik rummet i Administrationen er slået fra. Prøv at slå til igen.

Hvis det ikke hjælper så, se ud ad vinduerne. Er der stadig gadelys og lys i nabohusene, så ring til Servicelederen (nr. står i brandskabet på gangen i Administrationen) Så er fejlen formodentlig på Nordstjernen. Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, så ring til el-vagten.

Helt lokalt (mangel på lys/strøm et enkelt sted)

Manglende strøm i stikafbrydere eller i lamper - så tjek om relæet er slået fra. Prøv at slå til igen.

El svigt ved badekar, badebriks, seng, lift m.m. Tjek om der er et buk på/af klemning af ledning til hæve/sænke-funktion. Ret den ud og afprøv igen, ellers tjek om relæet er slået fra. Prøv at slå til igen.

(Der hænger oversigt ved brandskabet over hvor sikrings skabene er på Nordstjernen.)

  • Hvis der ikke kommer lys/funktion, når du slår sikringen til, eller sikringen slår fra med det samme igen, så kontakt Servicelederen via mail TEK11@struer.dkeller på arbejdstelefon i normal arbejdstid. 
  • Hvis det er AKUT, så ring til Servicelederen på arbejdstelefonen eller på privat telefonnummer.
  • Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, og det er AKUT at få strøm, det pågældende sted, så ring til el-vagten.
  • Træffes el-vagten ikke efter flere forsøg eller ved langvarigt strømsvigt, så ring til forstanderen for at aftale yderligere foranstaltninger. 

Svigt i vandforsyning 

I et større område 

  • Hvis der mangler vand også udenfor Nordstjernen så ring til el-vagten/Struer forsyning. 
  • Træffes el-vagten ikke efter flere forsøg, eller får du at vide, at det er et langvarigt svigt så ring til forstanderen (se telefonnummer på fanen ved brandskabet i Administrationen) for at aftale yderligere foranstaltninger.

På Nordstjernen 

  • Hvis der mangler vand på hele Nordstjernen, så ring til Servicelederen på arbejdstelefonen. Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, så ring til el-vagten/Struer forsyning.

Helt lokalt

  • Vandmangel ved badekar - tjek at de små haner til vandforsyningen er parallelle med rørføringen eller sæt dem parallelle.

Vandudløb ved garagen 

  • Luk for vandhanen i depotet på gang 1


Svigt i varmeforsyning 

I et større område 

  • Hvis der mangler varme andre steder så afvent og se tiden an ½ time. Hvis der herefter stadig ikke er kommet varme så ring til el-vagten/Struer forsyning. Træffes el-vagten ikke efter flere forsøg, eller får du at vide, at det er et langvarigt svigt, så ring til forstanderen (se telefonnummer på fanen ved brandskabet i Administrationen) for at aftale yderligere foranstaltninger.

På Nordstjernen

  • Hvis der mangler varme på hele Nordstjernen, så ring til Servicelederen på arbejdstelefonen. Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, så ring til el-vagten/Struer forsyning.

Helt lokalt

  • Varme-mangel i et rum eller et mindre område så kontakt Servicelederen via mail TEK11@struer.dk eller på arbejdstelefon i normal arbejdstid, hvis det kan vente med at blive ordnet. Hvis det er AKUT, så ring til Servicelederen på arbejdstelefonen. Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, så ring til el-vagten/Struer Forsyning.

Generelt 

  • Er det nødvendigt må børn/unge om muligt forlade Nordstjernen, hvis der ikke kan etableres nødberedskab af el, vand og varme.
  • Børn i aflastning må sendes til hjemmet eller anden familie/relation.
  • Børn/unge fra boplads må sendes til hjemmet eller anden familie/relation, indlægges eller genhuses på andre institutioner. 

Ledelse og organisation

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første indsats.
  • Hvis Serviceleder eller håndværkere ikke kan løse problemet, så ring til forstanderen - se telefonnummer på fanen ved brandskabet i Administrationen
    Kan der ikke leveres el, vand og varme i passende omfang, kan forstanderen træffe beslutning om at indkalde krisestab, som herefter sætter handleplaner i gang.
    Krisestabens personer nedsættes Ad hoc af forstanderen

Bemanding og udstyr

  • Der hænger en oversigt over Nordstjernens sikringsskabe på en fane ved brandskabet i Administrationen 
  • Vi har en manuel lift, der altid står til opladning i forgangen til Sanserummet, ved siden af køkkenet i Administrationen.

 Der er lommelygter ved:

  1. Alle Nordstjernens mobiltelefonerne.
  2. Over døren til køkkenet i Administrationen
  3. Hus 1 – Over døren til stuen
  4. Hus 2 – Over døren til stuen
  5. Hus 4 – Væggen overfor udgangsdøren
  6. Hus 5 – Væggen ved døren til Rengøring

Kommunikation

  • Forstander beslutter afhængigt af situationen, hvem og hvordan pårørende informeres. 
  • I skærpede situationer informerer forstanderen centerchef, der om nødvendigt informerer direktøren for området. 
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres på ledelsesniveau i samarbejde med kommunikationsafdelingen.

Kontaktoplysninger

HUSK at der på faner ved brandskabet i Administrationen hænger oversigt med nyttige telefonnumre: bl.a.: 

  • Serviceleder
  • El-vagt ved Jes Velsø 97 85 11 99 (se øvrige numre på fanen ved brandskabet)
  • Struer Forsyning 96 84 22 30

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af AMG

Godkendt af forstander Anja Graakjær Lyngklip godkendt den 05.11.24