Situation
- Ikke varslet svigt på el, vand og/eller varme på dele eller hele Nordstjernen.
Alarmering
Hvor kan alarmer komme fra?
- Alarmen kan komme fra ansatte, børn eller andre.
Opgaver
- Find ud af om det er helt lokalt i rummet, hele Nordstjernen eller et større område.
Handling
Svigt i strømforsyning
I et større område
Hvis der mangler lys på gaden og ved naboerne så afvent og se tiden an en ½ time. Hvis der herefter stadig ikke er kommet lys så ring til el-vagten eller Struer Forsyning.
Træffes el-vagten ikke efter flere forsøg, eller får du at vide, at det er et langvarigt strømsvigt så ring til forstanderen (se telefonnummer på fanen ved brandskabet i Administrationen) for at aftale yderligere foranstaltninger.
På Nordstjernen
Hvis det er hele Nordstjernen der mangler lys, så tjek om relæet ved Teknik rummet i Administrationen er slået fra. Prøv at slå til igen.
Hvis det ikke hjælper så, se ud ad vinduerne. Er der stadig gadelys og lys i nabohusene, så ring til Servicelederen (nr. står i brandskabet på gangen i Administrationen) Så er fejlen formodentlig på Nordstjernen. Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, så ring til el-vagten.
Helt lokalt (mangel på lys/strøm et enkelt sted)
Manglende strøm i stikafbrydere eller i lamper - så tjek om relæet er slået fra. Prøv at slå til igen.
El svigt ved badekar, badebriks, seng, lift m.m. Tjek om der er et buk på/af klemning af ledning til hæve/sænke-funktion. Ret den ud og afprøv igen, ellers tjek om relæet er slået fra. Prøv at slå til igen.
(Der hænger oversigt ved brandskabet over hvor sikrings skabene er på Nordstjernen.)
- Hvis der ikke kommer lys/funktion, når du slår sikringen til, eller sikringen slår fra med det samme igen, så kontakt Servicelederen via mail TEK11@struer.dkeller på arbejdstelefon i normal arbejdstid.
- Hvis det er AKUT, så ring til Servicelederen på arbejdstelefonen eller på privat telefonnummer.
- Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, og det er AKUT at få strøm, det pågældende sted, så ring til el-vagten.
- Træffes el-vagten ikke efter flere forsøg eller ved langvarigt strømsvigt, så ring til forstanderen for at aftale yderligere foranstaltninger.
Svigt i vandforsyning
I et større område
- Hvis der mangler vand også udenfor Nordstjernen så ring til el-vagten/Struer forsyning.
- Træffes el-vagten ikke efter flere forsøg, eller får du at vide, at det er et langvarigt svigt så ring til forstanderen (se telefonnummer på fanen ved brandskabet i Administrationen) for at aftale yderligere foranstaltninger.
På Nordstjernen
- Hvis der mangler vand på hele Nordstjernen, så ring til Servicelederen på arbejdstelefonen. Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, så ring til el-vagten/Struer forsyning.
Helt lokalt
- Vandmangel ved badekar - tjek at de små haner til vandforsyningen er parallelle med rørføringen eller sæt dem parallelle.
Vandudløb ved garagen
- Luk for vandhanen i depotet på gang 1
Svigt i varmeforsyning
I et større område
- Hvis der mangler varme andre steder så afvent og se tiden an ½ time. Hvis der herefter stadig ikke er kommet varme så ring til el-vagten/Struer forsyning. Træffes el-vagten ikke efter flere forsøg, eller får du at vide, at det er et langvarigt svigt, så ring til forstanderen (se telefonnummer på fanen ved brandskabet i Administrationen) for at aftale yderligere foranstaltninger.
På Nordstjernen
- Hvis der mangler varme på hele Nordstjernen, så ring til Servicelederen på arbejdstelefonen. Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, så ring til el-vagten/Struer forsyning.
Helt lokalt
- Varme-mangel i et rum eller et mindre område så kontakt Servicelederen via mail TEK11@struer.dk eller på arbejdstelefon i normal arbejdstid, hvis det kan vente med at blive ordnet. Hvis det er AKUT, så ring til Servicelederen på arbejdstelefonen. Træffes Servicelederen ikke efter flere forsøg, så ring til el-vagten/Struer Forsyning.
Generelt
- Er det nødvendigt må børn/unge om muligt forlade Nordstjernen, hvis der ikke kan etableres nødberedskab af el, vand og varme.
- Børn i aflastning må sendes til hjemmet eller anden familie/relation.
- Børn/unge fra boplads må sendes til hjemmet eller anden familie/relation, indlægges eller genhuses på andre institutioner.
Ledelse og organisation
- Medarbejdere på stedet gennemfører den første indsats.
- Hvis Serviceleder eller håndværkere ikke kan løse problemet, så ring til forstanderen - se telefonnummer på fanen ved brandskabet i Administrationen
Kan der ikke leveres el, vand og varme i passende omfang, kan forstanderen træffe beslutning om at indkalde krisestab, som herefter sætter handleplaner i gang.
Krisestabens personer nedsættes Ad hoc af forstanderen
Bemanding og udstyr
- Der hænger en oversigt over Nordstjernens sikringsskabe på en fane ved brandskabet i Administrationen
- Vi har en manuel lift, der altid står til opladning i forgangen til Sanserummet, ved siden af køkkenet i Administrationen.
Der er lommelygter ved:
- Alle Nordstjernens mobiltelefonerne.
- Over døren til køkkenet i Administrationen
- Hus 1 – Over døren til stuen
- Hus 2 – Over døren til stuen
- Hus 4 – Væggen overfor udgangsdøren
- Hus 5 – Væggen ved døren til Rengøring
Kommunikation
- Forstander beslutter afhængigt af situationen, hvem og hvordan pårørende informeres.
- I skærpede situationer informerer forstanderen centerchef, der om nødvendigt informerer direktøren for området.
- Eventuel pressehenvendelse håndteres på ledelsesniveau i samarbejde med kommunikationsafdelingen.
Kontaktoplysninger
HUSK at der på faner ved brandskabet i Administrationen hænger oversigt med nyttige telefonnumre: bl.a.:
- Serviceleder
- El-vagt ved Jes Velsø 97 85 11 99 (se øvrige numre på fanen ved brandskabet)
- Struer Forsyning 96 84 22 30
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af AMG
Godkendt af forstander Anja Graakjær Lyngklip godkendt den 05.11.24