Situation
- Glatføre og/eller sne er årsag til, at trafiksikkerhed og fremkommelighed mindskes betydeligt. Indsatsen rettes sig mod alle trafikanter.
Alarmering
- Vintervejret følges af egen vintervagt med hjælp fra DMI via vejvejr (it-system), politi, Falck og beredskab.
Opgaver
- Bekæmpelse af glatføre ved saltning eller snerydning.
- Trafiksikkerhed og fremkommelighed er i fokus, samt sikring af:
- den nødvendige livsvigtige hjælp til visiterede borgere
- lægekørsel
- udrykningskøretøjer
- kollektiv trafik herunder skolebusser
Handling
- Serviceniveauet fremgår af gældende vinterregulativ som findes på Struer Kommunes hjemmeside.
- Indsatsen koordineres med eget mandskab, nabokommuner, vejdirektoratet og politi.
Ledelse og organisation
- Vintervagten har ansvaret for at lede indsatsen i forbindelse med bekæmpelsen. I helt ekstreme situationer overgår ledelsen til politiet.
- Indsatsen er organiseret direkte fra vintervagten til det udførende mandskab.
Bemanding og udstyr
- Park og Vej er i perioden 1. november til 31. marts i vintervagt
- Park og Vej stiller med disponibel mandskab og materiel, samt koordinerer eksterne entreprenører.
Kommunikation
- Beredskabslederen i vintervagt står for al information via kommunikationsafdeling til Struer Kommunes hjemme- og facebookside.
Kontaktoplysninger
- Beredskabsleder i vintervagt: Nicklas Ibsen
- Stedfortræder: Mikkel Skelkjær
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er revideret af Teknisk Drift og Anlæg
Godkendt af centerchef Jørn Bech Ladekjær, den 17.11.21