Kritiske leverancer:

  • Fysisk og psykisk tryghed for borgere og ansatte
  • Tage vare på de børn, unge og familier vi har i vores varetægt.
  • Sikre tilsyn for særligt udsatte børn, unge og familier.

Kriseleder:

  • Centerchefen er overordnet ansvarlig for at lede den interne krisestyring og i samråd med ledelsen vurdere eventuel inddragelse af direktøren.
  • Afdelingsledere, der har ansvaret for den daglige drift, har også ansvaret i en ekstraordinær situation. Afdelingsledere skaffer overblik over krisens omfang og koordinerer med kriselederen (centerchefen).

Krisestyringsorganisation i Børn & Unge

Krisestyringen er organiseret i to niveauer:

  1. Børn og Unges øverste krisestab
  2. Intern og/eller lokal krisestab Børn og Unge

 Børn og Unges øverste krisestab: 

Samles i forbindelse med særligt skærpede, omfattende og komplekse krisesituationer.

Kriselederen beslutter, hvornår øverste niveau af krisestaben aktiveres.

Kriseleder:

  • Centerchef Jeannette Grummesgaard Enevoldsen, 20646485
  •  Direktør Lotte Juncker, 21191368

Situationsansvarlig:

  • Afdelingslederen og udvalgte medarbejdere fra den berørte afdeling.
  • Er flere afdelinger involveret udpeger kriselederen den situationsansvarlige

Personansvarlig:

  • Kriselederen/Centerchefen udpeger – afhængigt af situationen – den personansvarlige, der varetager opgaver i forhold til ansatte og/eller borgere, der er berørt af situationen.

System – og procesansvarlig:

  • Udpeges ad-hoc. og har under krisen kontakt til aktuelle kommunale støttefunktioner eks. IT-afdeling, Teknik, Drift og Anlæg og øvrige.

Kommunikationsansvarlig:

  • Centerchef afklarer tidligt i kriseforløbet hvem, der skal håndtere krisekommunikationen, herunder afgør hvem, der evt. udtaler sig til pressen.
  • Henvendelser fra og udtalelser til pressen samt information på hjemmeside og sociale medier koordineres med kommunens kommunikationsteam.

Intern og/eller lokal krisestab

Den interne krisestab sammensættes i forbindelse med interne krisesituationer, hvor krisen kan have betydning på tværs af afdelinger og/eller i forhold til samarbejdspartnere.

Den lokale krisestab sammensættes, hvor krisen vurderes at kunne håndteres lokalt – ex. Familiehuset eller Velfærdshuset.

Kriselederen:

Kriselederen afhænger af hvor krisesituationen udspiller sig. Ved lokale krisesituationer er kriselederen den driftsansvarlige leder: Ved interne krisesituationer, hvor flere afdelinger er involveret, udpeger centerchefen kriselederen.

  • Leder af PPR: Pernille Skov, mobil 29260558
  • Leder af Familierådgivningen: Jens Birkmose, mobil 20485088
  • Leder af Sundhedsplejen: Signe Valentin Bak, mobil 22589628
  • Leder af Familiebehandlingen: Iben Bjerg Hollesen, mobil 61892803
  • Leder af Staben i Børn og Unge: Helle Svindborg, mobil 20673975

Situationsansvarlig udpeges af kriselederen afhængigt krisens karakter og omfanget.

Personansvarlig udpeges af kriselederen afhængigt krisens karakter og omfanget.

Afdelingslederen på området.

Kommunikationsansvarlig

Ved eventuelle henvendelser fra pressen afklares det med centerchefen, hvem der udtaler sig.

Ved henvendelse fra og udtalelser til pressen koordineres med kommunens kommunikationsteam.

Mødested

Mødested i forbindelse med indkaldelse af den øverste krisestab: Centerchef for Børn og Unges kontor. Udviklingsrum, lok. 10. Velfærdshuset 1. sal.

Indkaldelse

Kontakt vil i første omgang typisk være telefonopkald, sms og/eller mails.

Understøttelse af øverste krisestab:

  • Vurdering af niveauskifte – fra centerniveau til kommunalniveau: Kriseleder/centerchef
  • Kontaktperson ind i øverste krisestab: Kriseleder/centerchef eller en udpeget stedfortræder

 Alarmering

Afhængigt af krisesituationen kan alarmeringen komme fra:

  • Kolleger
  • Institutioner
  • Borgere
  • Relevante myndigheder
  • Andre afdelinger/centre/personer i den kommunale organisation
  • Uden for almindelig arbejdstid kan politiet aktivere den sociale bagvagtsfunktion i uopsættelige tilfælde.

Hvem alarmerer videre?

Den videre alarmering afhænger af krisesituationen og kunne omfatte:

  • Kolleger
  • Institutioner
  • Borgere
  • Relevante myndigheder
  • Andre afdelinger/centre/personer i den kommunale organisation

Hvordan skal de alarmeres?

Internt:

  • Råb (i tilfælde af brand- og evakuering)
  • 112
  • Telefonisk henvendelse og lign
  • Centerchef alarmeres/orienteres typisk af afdelingsledere, der typisk alarmeres af medarbejdere
  • Centerchef orienterer direktion og det politiske niveau

 Eksternt:

  • Struer Kommunes hjemmeside

Kontakt

Al kontakt sker i første omgang via telefon, så det sikres, at alle parter får besked med det samme.

Herefter anvendes både telefon, sms og mails efter behov.

Oprettelse og revision

Denne delplan er revideret af webredaktører d. 07.08.24.