Bortkommet barn

Situation

  • Et barn er bortkommet fra et dagtilbud, en skole, et døgn- eller opholdssted

Alarmering

  • Personen, der opdager, at barnet savnes, alarmerer kolleger og starter eftersøgning
  • Politiet alarmeres senest efter 30 minutter på 1-1-2, hvis barnet eller den unge ikke er fundet
  • Den lokale leder alarmeres og aktiverer krisestaben

Opgaver

  • Finde barnet eller den unge.
  • Gøre de øvrige børn og unge trygge.

Handling

Straks

  • Hurtig eftersøgning af inde- og udeområder, hvor barnet har opholdt sig

Senest efter 30 minutter

  • Er barnet ikke fundet seneste efter 30 minutter, kontaktes politiet via 1-1-2
  • En større eftersøgning sættes i gang i samarbejde med politiet, og krisestaben aktiveres
  • Kriselederen udpeger en eller flere kolleger, der tager sig af den øvrige børne- eller ungegruppe
  • Resten deltager i eftersøgningen i samarbejde med politi
  • Forældre/pårørende kontaktes

Når barnet er fundet

  • Hele hændelsesforløbet beskrives skriftligt i samarbejde med alle involverede
  • Forældre håndteres via samtale og evt. opfølgende samtaler, hvor hændelsesforløbet gennemgås og udleveres skriftligt
  • Lederen overvejer, om der er tiltag, der skal sættes i værk for at forebygge lignende hændelser – døre, hegn, opsyn m.v.
  • Overvej psykisk førstehjælp til de ansatte, som var ansvarlig for opsyn med barnet

Er barnet kommet ud for en ulykke

  • Iværksæt beredskabsplan for "Kritiske alvorlige ulykker".

Ledelse og organisation

Krisestab

  • ”Den lokale krisestab” leder som udgangspunkt indsatsen
  • Er barnet ikke fundet inden for 30 minutter eller er barnet kommet ud for en ulykke aktiveres ”Skole og dagtilbud krisestab” med chefen som kriseleder

Specielt for dagplejere

  • Bliver et barn væk fra en dagplejer, tager dagplejeren kontakt til dagtilbudslederen, som aktiverer ”Skole og dagtilbud krisestab” med dagtilbudschefen som kriseleder
  • Dagplejeren søger hjælp i nærområdet til eftersøgning af barnet

Mødested

  • Kriselederen meddeler i sin indkaldelse, hvor staben skal mødes

Indkaldelse og kontakt

  • Indkaldelse og kommunikation til krisestaben sker via telefon, indtil man er fysisk samlet
  • Overvej skype og telefonmøder, hvis man ikke kan samles hurtigt

Bemanding og udstyr

  • Ansatte ved Struer Kommune

Kommunikation

  • Den lokale kriseleder informerer egen chef, hvis barnet er væk længere end 30 minutter
  • Ansvarlig for involverede personer informerer i første omgang barnets forældre. Øvrige forældre informeres via elektroniske kanaler – f.eks. Forældreintra. Den ansvarlige for kommunikation hjælper med at udarbejde tekster og indhold
  • Ansvarlig for log og dokumentation udarbejder notat, som beskriver hændelsen og sender via kriselederen til chefen. Bed personalet, der varetog hændelsen om at nedskrive forløbet, som de så det
  • Ansvarlig for kommunikationen håndterer presse, web og intranet samt andre tekster til involverede

Kontaktoplysninger

  • Alarmcentralen: 1-1-2
  • Direktør Lotte Junker Pedersen: 21 19 13 68
  • Centerchef Jeannette Enevoldsen: 20 64 64 85
  • Faglig leder for dagtilbud Signe Valentin Bak: 22 58 96 28
  • Faglig leder for skoler Helle Noer Jepsen: 20 81 01 05
  • Sekretær for skole og dagtilbud Britt Ravn: 22 11 43 32
  • En repræsentant fra kommunikation: 96 84 80 77

Andre vigtige opmærksomhedspunkter

Nærmeste leder skal være opmærksom på den mere langsigtede virkning af hændelsen hos de ansatte eller børnene.

Læs mere i:

  • Krise- og psykisk førstehjælp til børn
  • Psykisk krisehjælp til medarbejdere

Oprettelse/revision

Revideret 07.08.24.