Situation
- Et barn er bortkommet fra et dagtilbud, en skole, et døgn- eller opholdssted
Alarmering
- Personen, der opdager, at barnet savnes, alarmerer kolleger og starter eftersøgning
- Politiet alarmeres senest efter 30 minutter på 1-1-2, hvis barnet eller den unge ikke er fundet
- Den lokale leder alarmeres og aktiverer krisestaben
Opgaver
- Finde barnet eller den unge.
- Gøre de øvrige børn og unge trygge.
Handling
Straks
- Hurtig eftersøgning af inde- og udeområder, hvor barnet har opholdt sig
Senest efter 30 minutter
- Er barnet ikke fundet seneste efter 30 minutter, kontaktes politiet via 1-1-2
- En større eftersøgning sættes i gang i samarbejde med politiet, og krisestaben aktiveres
- Kriselederen udpeger en eller flere kolleger, der tager sig af den øvrige børne- eller ungegruppe
- Resten deltager i eftersøgningen i samarbejde med politi
- Forældre/pårørende kontaktes
Når barnet er fundet
- Hele hændelsesforløbet beskrives skriftligt i samarbejde med alle involverede
- Forældre håndteres via samtale og evt. opfølgende samtaler, hvor hændelsesforløbet gennemgås og udleveres skriftligt
- Lederen overvejer, om der er tiltag, der skal sættes i værk for at forebygge lignende hændelser – døre, hegn, opsyn m.v.
- Overvej psykisk førstehjælp til de ansatte, som var ansvarlig for opsyn med barnet
Er barnet kommet ud for en ulykke
- Iværksæt beredskabsplan for "Kritiske alvorlige ulykker".
Ledelse og organisation
Krisestab
- ”Den lokale krisestab” leder som udgangspunkt indsatsen
- Er barnet ikke fundet inden for 30 minutter eller er barnet kommet ud for en ulykke aktiveres ”Skole og dagtilbud krisestab” med chefen som kriseleder
Specielt for dagplejere
- Bliver et barn væk fra en dagplejer, tager dagplejeren kontakt til dagtilbudslederen, som aktiverer ”Skole og dagtilbud krisestab” med dagtilbudschefen som kriseleder
- Dagplejeren søger hjælp i nærområdet til eftersøgning af barnet
Mødested
- Kriselederen meddeler i sin indkaldelse, hvor staben skal mødes
Indkaldelse og kontakt
- Indkaldelse og kommunikation til krisestaben sker via telefon, indtil man er fysisk samlet
- Overvej skype og telefonmøder, hvis man ikke kan samles hurtigt
Bemanding og udstyr
- Ansatte ved Struer Kommune
Kommunikation
- Den lokale kriseleder informerer egen chef, hvis barnet er væk længere end 30 minutter
- Ansvarlig for involverede personer informerer i første omgang barnets forældre. Øvrige forældre informeres via elektroniske kanaler – f.eks. Forældreintra. Den ansvarlige for kommunikation hjælper med at udarbejde tekster og indhold
- Ansvarlig for log og dokumentation udarbejder notat, som beskriver hændelsen og sender via kriselederen til chefen. Bed personalet, der varetog hændelsen om at nedskrive forløbet, som de så det
- Ansvarlig for kommunikationen håndterer presse, web og intranet samt andre tekster til involverede
Kontaktoplysninger
- Alarmcentralen: 1-1-2
- Direktør Lotte Junker Pedersen: 21 19 13 68
- Centerchef Jeannette Enevoldsen: 20 64 64 85
- Faglig leder for dagtilbud Signe Valentin Bak: 22 58 96 28
- Faglig leder for skoler Helle Noer Jepsen: 20 81 01 05
- Sekretær for skole og dagtilbud Britt Ravn: 22 11 43 32
- En repræsentant fra kommunikation: 96 84 80 77
Andre vigtige opmærksomhedspunkter
Nærmeste leder skal være opmærksom på den mere langsigtede virkning af hændelsen hos de ansatte eller børnene.
Læs mere i:
- Krise- og psykisk førstehjælp til børn
- Psykisk krisehjælp til medarbejdere
Oprettelse/revision
Revideret 07.08.24.