Plan og Miljø

Kritiske leverancer

  • Beskytte grund- og badevand
  • Forhindre sygdomsudbrud pga. spildevand
  • Håndtering af eller bidrage til håndtering ved forsyningssvigt, fx drikkevand
  • Beskytte særlige naturværdier og miljøet som helhed

Intern krisestyringsorganisation

Kriseleder:

  • Drikkevand, badevand, spildevand (overfladevand, kloak) og miljøuheld: John Patuel Hansen, centerchef
    Stedfortræder: Direktør for det tekniske område

Ansvarlig for situationsbillede, log og dokumentation:

  • Sekretariatsfunktionen i Plan og Miljø

Ansvarlig for involverede personer:

  • Uheld, der involverer personale: Arbejdsmiljørepræsentant (AMR)
  • Uheld, der involverer borgere: Arbejdsmiljørepræsentant (AMR)

Ansvarlig for proces/teknik/bygning/systemer:

  • Afdelingsleder for den afdeling, som krisen vedrører

Ansvarlig for kommunikation:

  • Centerchefen sammen med kommunens kommunikationsteam

Øvrige mulige deltagere i kriseledelsen:

  • Indsatsleder fra politiet
  • Indsatsleder fra beredskabet
  • Eksterne kriseleder fra Forsyning (Struer Energi, vandværker o.l.)
  • Andre myndigheder (nabokommune, styrelser o.l.)

Mødested

  • Det store mødelokale i Plan og Miljø. Kirkegade 7, 7600 Struer.
  • Ved samling af større krisestab mødes kriseledelsen i Byrådssalen, Struer Rådhus, Østergade 13, 7600 Struer.

Indkaldelse

  • Kontakt sker i første omgang via telefonopkald, så det sikres, at alle parter får beskeden med det samme.
  • Herefter kan der både anvendes opkald, sms og mails.
  • Arbejdstelefonnumre og arbejdsmails anvendes som udgangspunkt. Hovedparten af centret har en arbejdsmobiltelefon.

Understøttelse af øverste krisestab

  • Vurdering af niveauskifte – fra centerniveau til kommune niveau. Kriseleder/centerchef

Kontaktperson ind i øverste krisestab

  • Kriseleder/centerchef eller en udpeget stedfortræder

Alarmering

Hvor kan alarmeringen komme fra:

  • Laboratorier
  • Vandværker
  • Borgere
  • 1-1-2 /indsatsleder

Hvem alarmeres videre:

Internt

  • Laboratorier, vandværker, borgere eller 1-1-2/indsatsleder kontakter sagsbehandler
  • Sagsbehandler alarmerer centerchefen
  • Centerchefen orienterer direktion og politikere
  • NB: Uden for arbejdstid kontaktes miljøvagten ved miljøuheld. Liste over navne og telefonnumre fremgår af intern liste og af dokument i kommunens ESDH. Indsatsleder fra beredskabet har også denne liste.

Eksternt

  • Vandværker alarmeres
  • Struer Kommunes hjemmeside

Hvordan alarmeres de:

  • Der tages telefonisk kontakt

Kontakt

Øvrige mulige deltagere i kriseledelsen:

  • Indsatsleder fra politiet T: 9610 1448 eller 1-1-4
  • Indsatsleder fra beredskabet T: 4037 0738
  • Struer Energi T: 9684 2230 | E: kundeservice@struerenergi.dk
  • Vandværker i Struer Kommune: www.struer.dk/borger/natur-og-miljo/drikkevand-og-grundvand/vandvaerker
  • Holstebro Kommune Natur og miljøchef | T: 2475 7314
  • Lemvig Kommune Leder af Natur og Miljøafdelingen | T: 9663 1111
  • Thisted Kommune Plan og Miljø chef | T: 5114 2245
  • Kystdirektoratet T: 9663 6363
  • Miljøstyrelsen T: 7254 4000
  • Naturstyrelsen T: 7254 3000
  • Søværnets operative kommando (SOK) T: 7284 0000

Hvordan kontaktes de:

  • Al kontakt sker i første omgang via telefonopkald, så det sikres, at alle parter får beskeden med det samme.
  • Herefter kan der både anvendes opkald, sms og mails efter behov.

Oprettelse/revision

Denne delplan er udarbejdet af Dan Poulsen og Rikke Vilsgaard Jespersen.
Godkendt af centerchef John Patuel Hansen den 18.12.2018.

 

Senest opdateret 07-08-2024