Situation
Medarbejdere udsættes for vold eller trusler fra kollega eller borger. Vold og trusler kan omfatte såvel fysisk som psykisk påvirkning
Ved vold forstås:
- Adfærd der indebærer en krænkelse eller risiko for en anden persons sikkerhed
- Det kan være skub, benspænd, fastholdelse, kast med genstande, bid, niv, krads, spyt, slag, spark, kvælningsforsøg, knivstik m.v.
- Anden udadreagerende adfærd i form af hærværk og smadring af ting, vinduer mv. i ens umiddelbare nærhed
Ved trusler forstås:
- Verbale trusler, herunder trusler på livet, trusler om fysisk hærværk, eller trusler, der vedrører ens familie, venner, andre nærtstående personer eller ejendele
- Truende adfærd med knytnæve eller genstande der kan gøre skade, afspærring af flugtveje, bevægelse af finger over halsen mv., eller tegninger, SMS, mail m.v. med truende indhold
- Vold og trusler om vold forekommer typisk på arbejdspladsen, men kan også ske i ansattes fritid og på hjemadressen
Alarmering
- Alarmen kan komme fra direkte involverede eller vidner
- Alarmering kan ske via anråb eller tryk på alarmenhed, hvis en sådan findes.
- Alarmer akut hjælp 1-1-2
- Medarbejder alarmerer lokal leder
- Lokal leder alarmerer centerchef
- Centerchef informerer videre. Herunder orienteres AMR
Opgaver
- At forhindre at nogen kommer fysisk eller psykisk til skade
- Ved skade, er opgaven at yde fysisk og psykisk førstehjælp, og samtidig at sikre den bedst mulige opfølgning, for at forebygge varigt traume
Handling
Straks
- Stop ulykken, hjælp tilskadekomne og ring 1-1-2
- Sørg for at få kollegaer og tilstedeværende borgere i sikkerhed
- Informer nærmeste leder, som aktiverer krisestab
- Tilkald nødvendig hjælp – fx fra AMR eller øvrige kolleger
Umiddelbart efter - resten af dagen
- Giv psykisk førstehjælp til tilskadekomne, vidner og andre involverede. (Huske evt. pårørende).
- Hold den voldsramte under opsyn
- Skab ro og tryghed.
- Lyt til den voldsramte – lad vedkommende fortælle, hvad der er sket
- Anerkend den voldsramtes oplevelse af situationens alvor/voldsomhed
- Anerkend og respekter den voldsramtes handlinger i situationen
- Vurder behovet for fortsat krisehjælp og kontakt evt. psykolog - se mere om krisehjælp her.
- Sørg for at den voldsramte ikke er alene det første døgn.
- Informer relevante – pårørende, ansatte, presse osv.
Opfølgning
- Anmeld ulykken til arbejdstilsynet.
- Inddrag arbejdsmiljøorganisation.
- Følg op på de kriseramte og andre involverede.
Ledelse og organisation
- Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats
- Den lokale teamleder leder indsatsen indtil evt. ekstern indsatsleder/ krisestab tager over
- Den lokale teamleder har ansvar for kommunikation og opfølgning
Bemanding og udstyr
Kommunikation
- Afdelingsleder informerer centerchef hurtigst muligt
- Information sker så vidt muligt efter aftale med de pårørende
- Eventuel pressehenvendelse håndteres på ledelsesniveau i samarbejde med kommunikationsafdelingen
Kontaktoplysninger
- Alarmcentralen 1-1-2
- Centerchef Rasmus Thøgersen T: 20 78 56 28
- Leder af biblioteket Marie Harpøth Poulsen T: 22 82 43 97
- Leder af Musikskolen Christian Gjerndrup Eriksen T: 61 89 27 26
- Leder af Aktivitetscentret Karen Quist Kristensen 24 87 71 47
- Kommunikationskonsulent Lisbeth Kusk T: 40 40 80 07
- Personansvarlig – AMR eller udpeges af leder.
- Serviceleder Serviceleder Allan Kirkeby Kjær T: 96 84 89 85
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Katrine Frandsen
Godkendt af Centerchef Rasmus Thøgersen den 30.10.2024