Vold eller trusler mod medarbejdere

Situation

Medarbejdere udsættes for vold eller trusler fra kollega eller borger. Vold og trusler kan omfatte såvel fysisk som psykisk påvirkning

Ved vold forstås:

  • Adfærd der indebærer en krænkelse eller risiko for en anden persons sikkerhed
  • Det kan være skub, benspænd, fastholdelse, kast med genstande, bid, niv, krads, spyt, slag, spark, kvælningsforsøg, knivstik m.v.
  • Anden udadreagerende adfærd i form af hærværk og smadring af ting, vinduer mv. i ens umiddelbare nærhed

Ved trusler forstås:

  • Verbale trusler, herunder trusler på livet, trusler om fysisk hærværk, eller trusler, der vedrører ens familie, venner, andre nærtstående personer eller ejendele
  • Truende adfærd med knytnæve eller genstande der kan gøre skade, afspærring af flugtveje, bevægelse af finger over halsen mv., eller tegninger, SMS, mail m.v. med truende indhold
  • Vold og trusler om vold forekommer typisk på arbejdspladsen, men kan også ske i ansattes fritid og på hjemadressen

Alarmering

  • Alarmen kan komme fra direkte involverede eller vidner
  • Alarmering kan ske via anråb eller tryk på alarmenhed, hvis en sådan findes.
  • Alarmer akut hjælp 1-1-2 
  • Medarbejder alarmerer lokal leder
  • Lokal leder alarmerer centerchef
  • Centerchef informerer videre. Herunder orienteres AMR

Opgaver

  • At forhindre at nogen kommer fysisk eller psykisk til skade
  • Ved skade, er opgaven at yde fysisk og psykisk førstehjælp, og samtidig at sikre den bedst mulige opfølgning, for at forebygge varigt traume

Handling
Straks

  • Stop ulykken, hjælp tilskadekomne og ring 1-1-2
  • Sørg for at få kollegaer og tilstedeværende borgere i sikkerhed
  • Informer nærmeste leder, som aktiverer krisestab
  • Tilkald nødvendig hjælp – fx fra AMR eller øvrige kolleger

Umiddelbart efter - resten af dagen

  • Giv psykisk førstehjælp til tilskadekomne, vidner og andre involverede. (Huske evt. pårørende).
  • Hold den voldsramte under opsyn
  • Skab ro og tryghed.
  • Lyt til den voldsramte – lad vedkommende fortælle, hvad der er sket
  • Anerkend den voldsramtes oplevelse af situationens alvor/voldsomhed
  • Anerkend og respekter den voldsramtes handlinger i situationen
  • Vurder behovet for fortsat krisehjælp og kontakt evt. psykolog - se mere om krisehjælp her.
  • Sørg for at den voldsramte ikke er alene det første døgn.
  • Informer relevante – pårørende, ansatte, presse osv.

Opfølgning

  • Anmeld ulykken til arbejdstilsynet.
  • Inddrag arbejdsmiljøorganisation.
  • Følg op på de kriseramte og andre involverede.

Ledelse og organisation

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats
  • Den lokale teamleder leder indsatsen indtil evt. ekstern indsatsleder/ krisestab tager over
  • Den lokale teamleder har ansvar for kommunikation og opfølgning

Bemanding og udstyr

Kommunikation

  • Afdelingsleder informerer centerchef hurtigst muligt
  • Information sker så vidt muligt efter aftale med de pårørende
  • Eventuel pressehenvendelse håndteres på ledelsesniveau i samarbejde med kommunikationsafdelingen

Kontaktoplysninger

  • Alarmcentralen 1-1-2
  • Centerchef Rasmus Thøgersen T: 20 78 56 28
  • Leder af biblioteket Marie Harpøth Poulsen T: 22 82 43 97
  • Leder af Musikskolen Christian Gjerndrup Eriksen T: 61 89 27 26
  • Leder af Aktivitetscentret Karen Quist Kristensen 24 87 71 47
  • Kommunikationskonsulent Lisbeth Kusk T: 40 40 80 07
  • Personansvarlig – AMR eller udpeges af leder.
  • Serviceleder Serviceleder Allan Kirkeby Kjær T: 96 84 89 85

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af Katrine Frandsen
Godkendt af Centerchef Rasmus Thøgersen den 30.10.2024

Senest opdateret 30-10-2024