Straksudbetaling

Situation

  • Udbetaling af ydelser til borger(e) udeblevet som følge af fejl i et af kommunens ydelsessystemer.

Alarmering

Alarmen kan komme fra ansatte eller borgere.

Hvem alarmerer videre?

Den lokale leder alarmeres og kontakter relevant chef.

Opgaver

  • Afklar hvor fejlen ligger
  • Afklar omfanget af hændelsen.
  • Overgå til manuel behandling.

Handling

Straks

  • Lav bilag til bankoverførsel.
  • Attester bilag.
  • Aflever bilag i økonomiafdelingen, som ekspederer dagens indkomne bilag videre til kommunens aktuelle bankforbindelse eller kommunens alternative bankforbindelse, hvis årsagen til manglende udbetaling er relateret til den primære bankforbindelse.
  • Informer relevante – borgere, ansatte, presse osv.

Opfølgning

  • Konsolidér manuelle udbetalinger i relevante fagsystemer.
  • Validér at alle udbetalinger for perioden fra det berørte system er sket korrekt.

Ledelse og organisation

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte handling.
  • Den lokale leder indsatsen indtil evt. ekstern indsatsleder/krisestab tager over.
  • Den lokale leder har ansvar for kommunikation og opfølgning.

Bemanding og udstyr

  • Bilag hentes på KOMIN.

Kommunikation

  • Økonomichefen varsles.
  • Kommunaldirektør adviseres af centerchefen for det berørte område.
  • Kommunikationsteamet ifht. til at lave pressemeddelelser.

Kontaktoplysninger

  • Økonomiafdelingen 96 84 82 10
  • Kommunikationsteamet 96 84 80 77

Oprettelse/revision

Denne indsatsplan er udarbejdet af
Godkendt af