Alvorlig ulykke

Situation

Ved ulykke forstås:

  • En ulykke er en utilsigtet hændelse, hvor en eller flere personer kommer til skade eller hvor materiel beskadiges uden intention eller overlæg
  • At der sker en ulykke, og en eller flere personer kommer til skade

 

Alvorlig tilskadekomst

  • Borgere eller medarbejdere i Jobcentret

 

Alarmering

  • Personale der er til stede
  • Medarbejdere, der har ”alarmvagten”
  • Alle kan alarmere videre

 

Hvem skal alarmeres?

  • Alarmer akut hjælp 1-1-2 / 1-1-4
  • Ledelsen i Jobcentret
  • Skadelidtes kontaktperson (Der forefindes gul mappe med kontaktkort på Johanne og Hannes kontor)
  • Arbejdsmiljørepræsentant (AMR)

 

Hvordan alarmeres de?

  • Via telefon

 

Handling

 

Straks

  • Stop ulykken og dan overblik
  • Hvad er der sket, hvem er involveret
  • Er en person kommet fysisk til skade - sørg for hurtig hjælp
  • Kontakt teamlederen for den pågældende afdeling
  • Kontakt skadelidtes kontaktperson (Der forefindes gul mappe med kontaktkort på Johanne og Hannes kontor)
  • Bliv hos skadelidte eller sørg for at en kollega kan være til stede
  • Sørg for at andre tager vare på den arbejdssituation, som skadelidte varetog
  • Orienter pårørende om det skete
  • Orienter kort kolleger om det skete

 

Umiddelbart efter - resten af dagen

  • Kontaktperson, leder, psykisk førstehjælper
  • Samtale med skadelidte – psykisk førstehjælp
  • Få fat i professionel krisehjælp om nødvendig – Nordisk Krisekorps, tel: 60 11 11 44 - via leder
  • Afklar hvordan skadelidte kommer hjem fra arbejdspladsen - ikke alene
  • Afklar hvem der er hos skadelidte, så skadelidte ikke er alene
  • Evt. politianmeldelse
  • Følg med skadelidte til evt. anmeldelse hos politiet
  • Nærmeste leder og arbejdsmiljøorganisationen orienteres

 

Opfølgning

  • Anmeld ulykken til arbejdstilsynet - AMR
  • Inddrag arbejdsmiljøorganisationen
  • Følg op på de kriseramte og andre involverede

 

 

Ledelse og organisation

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats
  • Den lokale teamleder leder indsatsen indtil evt. ekstern indsatsleder/ krisestab tager over
  • Den lokale teamleder har ansvar for kommunikation og opfølgning

 

Bemanding og udstyr

  • Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere: www.hjertestarter.dk

 

Kommunikation

Den lokale teamleder informerer pårørende - information sker så vidt muligt efter aftale med de berørte.
Eventuel pressehenvendelse håndteres på ledelsesniveau i samarbejde med kommunikationsafdelingen.

 

Kontaktoplysninger

  • Alarmcentralen 1-1-2
  • Politi 1-1-4
  • Pårørende
  • Via telefon

 

Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Anja Lauritsen
Godkendt af centerchef Helle Vadt den 11. april 2025