Situation
Ved ulykke forstås:
- En ulykke er en utilsigtet hændelse, hvor en eller flere personer kommer tilskade eller hvor materiel beskadiges uden intention eller overlæg
- At der sker en ulykke, og en eller flere personer kommer til skade
Alvorlig tilskadekomst
- Borgere eller medarbejdere i Jobcentret eller Borgerservice
Alarmering
- Personale der er tilstede
- Medarbejdere, der har ”alarmvagten”
- Alle kan alarmere videre
Hvem skal alarmeres?
- Alarmer akut hjælp 1-1-2 / 1-1-4
- Ledelsen i Jobcentret eller Borgerservice
- Skadelidtes kontaktperson – find navn på kontaktperson i den gule mappe i fback office
- Arbejdsmiljørepræsentant (AMR)
Hvordan alarmeres de?
Handling
Straks
- Stop ulykken og dan overblik
- Hvad er der sket, hvem er involveret
- Er en person kommet fysisk tilskade, sørg for hurtig hjælp
- Kontakt teamlederen for den pågældende afdeling
- Kontakt skadelidtes kontaktperson – oversigt over kontaktperson findes i den gule mappe i back office
- Bliv hos skadelidte eller sørg for at en kollega kan være tilstede
- Sørg for at andre tager vare på den arbejdssituation, som skadelidte varetog
- Orienter pårørende om det skete
- Orienter kort kolleger om det skete
Umiddelbart efter - resten af dagen
- Kontaktperson, leder, psykisk førstehjælper
- Samtale med skadelidte – psykisk førstehjælp
- Få fat i proffessionel kristhjælp om nødvendig – Nordisk Krisekorps, tel: 60 11 11 44 - via leder
- Afklar hvordan skadelidte kommer hjem fra arbejdspladsen - ikke alene
- Afklar hvem der er hos skadelidte, som skadelidte ikke er alene
- Evt. politianmeldelse
- Følg med skadelidte til evt. anmeldelse hos politiet
- Nærmeste leder og arbejdsmiljøorganisationen orienteres
Opfølgning
- Anmeld ulykken til arbejdstilsynet - AMR
- Inddrag arbejdsmiljøorganisationen
- Følg op på de kriseramte og andre involverede
Ledelse og organisation
- Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats
- Den lokale teamleder leder indsatsen indtil evt. ekstern indsatsleder/ krisestab tager over
- Den lokale teamleder har ansvar for kommunikation og opfølgning
Bemanding og udstyr
- Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere: www.hjertestarter.dk
Kommunikation
Den lokale teemleder informerer pårørende - information sker så vidt muligt efter aftale med de berørte
Eventuel pressehenvendelse håndteres på ledelsesniveau i samarbejde med kommunikationsafdelingen
Kontaktoplysninger
- Alarmcentralen 1-1-2
- Politi 1-1-4
- Pårørende
- Via telefon
Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Brita Stentoft Amby Thomsen og Ditte Haislund Koppetsch.
Godkendt af centerchef Helle Vadt den 31-01-2023.