Alvorlig ulykke

Situation

Ved ulykke forstås:

  • En ulykke er en utilsigtet hændelse, hvor en eller flere personer kommer tilskade eller hvor materiel beskadiges uden intention eller overlæg
  • At der sker en ulykke, og en eller flere personer kommer til skade

Alvorlig tilskadekomst

  • Borgere eller medarbejdere i Jobcentret eller Borgerservice

Alarmering

  • Personale der er tilstede
  • Medarbejdere, der har ”alarmvagten”
  • Alle kan alarmere videre

Hvem skal alarmeres?

  • Alarmer akut hjælp 1-1-2 / 1-1-4
  • Ledelsen i Jobcentret eller Borgerservice
  • Skadelidtes kontaktperson – find navn på kontaktperson i den gule mappe i fback office
  • Arbejdsmiljørepræsentant (AMR)

Hvordan alarmeres de?

  • Via telefon

Handling

Straks

  • Stop ulykken og dan overblik
  • Hvad er der sket, hvem er involveret
  • Er en person kommet fysisk tilskade, sørg for hurtig hjælp
  • Kontakt teamlederen for den pågældende afdeling
  • Kontakt skadelidtes kontaktperson – oversigt over kontaktperson findes i den gule mappe i back office
  • Bliv hos skadelidte eller sørg for at en kollega kan være tilstede
  • Sørg for at andre tager vare på den arbejdssituation, som skadelidte varetog
  • Orienter pårørende om det skete
  • Orienter kort kolleger om det skete

Umiddelbart efter - resten af dagen

  • Kontaktperson, leder, psykisk førstehjælper
  • Samtale med skadelidte – psykisk førstehjælp
  • Få fat i proffessionel kristhjælp om nødvendig – Nordisk Krisekorps, tel: 60 11 11 44 - via leder
  • Afklar hvordan skadelidte kommer hjem fra arbejdspladsen - ikke alene
  • Afklar hvem der er hos skadelidte, som skadelidte ikke er alene
  • Evt. politianmeldelse
  • Følg med skadelidte til evt. anmeldelse hos politiet
  • Nærmeste leder og arbejdsmiljøorganisationen orienteres

Opfølgning

  • Anmeld ulykken til arbejdstilsynet - AMR
  • Inddrag arbejdsmiljøorganisationen
  • Følg op på de kriseramte og andre involverede

Ledelse og organisation

  • Medarbejdere på stedet gennemfører den første akutte indsats
  • Den lokale teamleder leder indsatsen indtil evt. ekstern indsatsleder/ krisestab tager over
  • Den lokale teamleder har ansvar for kommunikation og opfølgning

Bemanding og udstyr

  • Adgang til førstehjælpskasse og evt. hjertestarter - se oversigt over hjertestartere: www.hjertestarter.dk

Kommunikation

Den lokale teemleder informerer pårørende - information sker så vidt muligt efter aftale med de berørte
Eventuel pressehenvendelse håndteres på ledelsesniveau i samarbejde med kommunikationsafdelingen

Kontaktoplysninger

  • Alarmcentralen 1-1-2
  • Politi 1-1-4
  • Pårørende
  • Via telefon

Oprettelse/revision
Denne indsatsplan er udarbejdet af Brita Stentoft Amby Thomsen og Ditte Haislund Koppetsch.
Godkendt af centerchef Helle Vadt den 31-01-2023.